cover
Contact Name
Hilda Hilaliyah
Contact Email
hilda.unindra@gmail.com
Phone
+6287878741498
Journal Mail Official
jurnal.deiksis@gmail.com
Editorial Address
Ruang Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Indraprasta PGRI Kampus A Gedung 3 lantai 2, Jl. Nangka No. 58 C (TB. Simatupang), Kel. Tanjung Barat, Kec. Jagakarsa, Jakarta Selatan 12530, Jakarta, Indonesia.
Location
Kota adm. jakarta selatan,
Dki jakarta
INDONESIA
Deiksis
Deiksis is a journal that aims to be a peer-reviewed platform and an authoritative source of information. We publish scientific works from national and international lecturers, researchers, students, and practitioners to present their new ideas, concepts, and theories in Indonesian language and literature education focused on Language Learning and Indonesian Literature, Class Action Research (CAR) of the teaching of Language and Indonesian Literature, Indonesian Linguistics and Literature, Linguistic and Literary analysis as well as related topics. All articles are peer-reviewed by at least two peer-reviewers. Deiksis is managed to be issued twice in every volume. The scope of Deiksis is Indonesian Language and Literature Learning Model, Assessment and Evaluation of Teaching Indonesian Language and Literature, discourse analysis, pragmatics, anthropolinguistics, language and culture, dialectology, language documentation, cognitive linguistics, language education, translation, language planning, psycholinguistics, sociolinguistics and other scientific fields related to language studies.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 03 (2015): Deiksis" : 7 Documents clear
PENGARUH METODE PEMBELAJARAN PENUGASAN DAN PERAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS Luluk Setyowati
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (286.391 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.552

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh metode pembelajaran penugasan dan peran orang tua terhadap hasil belajar bahasa Inggris. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan analisis anova dua jalur. Sedangkan data dan informasi di lapangan dijaring dengan kuesioner dan tes. Berdasarkan analisis data disimpulkan: 1) Terdapat pengaruh signifikan metode pembelajaran terhadap hasil belajar bahasa Inggris. 2) Terdapat pengaruh signifikan peran orang tua terhadap hasil belajar bahasa Inggris. 3) Terdapat pengaruh interaksi yang tidak signifikan metode pembelajaran dan peran orang tua terhadap hasil belajar bahasa Inggris.Kata kunci: metode penugasan, peran orang tua, hasil belajar bahasa inggris
LITERAL EQUIVALENCE IN MEANING-BASED TRANSLATION A. Djawad Mubasyir
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (380.79 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.547

Abstract

This paper reports on a study that investigated the literal equivalence in meaning-based translation through a library exploration. The result of the study shows that as far as meaning is concerned, the context of situation is hypothesised to play an important role not only in finding the intended meaning in the source language (SL) text, but also in conveying the meaning equivalence through the lexico-grammatical system in the target language (TL) text. Based on this assumption, some evidence has been proposed to support that literal translation is problematic in meaning-based translation. If it has been found that there are problems with literal translation at word level and above word level up to the sentence level, it seems quite true that problems are even more prevalent at discourse levels and above.Keywords: Translation, Grammatical Equivalence, Textual Equivalence
KINERJA PROFESI PENDIDIK MASA KINI Suyatno Suyatno
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (249.44 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.553

Abstract

Pendidik adalah sebagai fasilitator belajar, pola interaksi pendidik dan peserta didik yang cenderung kaku dan hirarkis, hendaknya berubah. Secara ideal pendidik hendaknya berperan sebagai fasililtator dan teladan bagi peserta didik, sehingga bisa mendorong pesertadidik untuk mempelajari dan memahami Iptek, keterampilan dan sikap positif yang dibutuhkan dalam kehidupan bermasyarakat. Pendidik masa kini yang professional selalu memikirkan, bagaimana menciptaka sekolah menjadi sebuah taman yang indah dan nyaman untuk belajar dengan model pembelajaran yang focus kepada siswa, disajikan dengan cara yang ramah, serta berbasis kecerdasan siswa. Paradigma baru pembelajaran: Dari memorandum kepada stadium, dari proses belajar yang sangat menekankan kepada kemampuan memori, menjadi kegiatan belajar mengajar yang mengembangkan otak dalam melakukan proses berpikir tingkat tinggi seperti analisis, sintesis, dan evaluasi.Kata kunci : kinerja dan profesi
THE EFFECTS OF VOCABULARY MASTERY AND STUDENT’S PERCEPTION ON TEACHING MATERIAL TOWARDS WRITING SKILL Agus Wilson
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (431.61 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.548

Abstract

This research is aimed as follows : To get emperical data and analyze the effects of vocabulary mastery and student’s perception on teaching material towards writing skill at State Senior High Schools in South Tangerang. The research was held at SMAN 5 and SMAN 6 in South Tangerang, the population of 400 students with a sample that is taken randomly about 40 students. Data collective done by giving test for writing skill (make a composition or an essay about their life), test for vocabulary mastery (multiplechoice/ 20 items), and test for student’s perception on teaching material (questioner/20 items) given to class at SMAN 5 and SMAN 6. The result of study identifies there are effectsbetween Vocabulary Mastery and Student’s Perception on Teaching Material towards Student’s Writing Skill.Keywords: Vocabulary Mastery, Students’ perception on Teaching Material, and Writing Skill.
CODE - SWITCHING OF ENGLISH IN THE ENTERTAINMENT PROGRAM OF SARAH SECHAN SHOW IN NET TV Eva Nurul Chandra; Risa Mufliharsi
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (350.327 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.648

Abstract

The main purpose of the study was to identify the code – switching that used by Sarah Sechan in the entertainment program of Sarah Sechan Show in NET TV episode “ Joe Taslim “ and “ Coky Sitohang”. What are the factors that can influence the presenter in using code-switching to her quest . Qualitative study based on participant observation, recording technique and note – talking. In this study, reserchers found 2 ( two ) kinds of code-switching, such as : methaporical code-switcing and situational code-switching.Key words : Code-switching, Entertainment program, Sarah Sechan.
PENGARUH PENGUASAAN KOSA KATA DAN STRUKTUR KALIMAT TERHADAP PEMAHAMAN MEMBACA Christanto Dwi Nugroho
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (275.024 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.549

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan data empirik dan menganalisis pengaruh penguasaan kosakata dan struktur kalimat melalui pemahaman membaca. Penelitian dilakukan di SMP Kesuma Bangsa Beji Depok dari tanggal 7 Maret sampai dengan 7 Mei 2015. Metode yang digunakan adalah Survei dengan teknik korelasi berganda. Berdasarkan hasil penelitian maka simpulannya adalah terdapat pengaruh penguasaan kosakata dan struktur kalimat terhadap pemahaman membaca. Hal ini diperlihatkan nilai koefisien korelasi ganda sebesar 0,918 dengan kontribusi sebesar 84,2% terhadap pemahaman membaca. Pengaruh ini signifikan dengan nilai sig yang diperoleh adalah sebesar 0,000. Nilai tersebut lebih kecil dari 0,05 yang berarti pengaruhnya signifikan. Terdapat pengaruh positif dan signifikan penguasaan kosakata terhadap pemahaman membaca siswa. Pengaruh ini signifikan dengan nilai sig yang diperoleh adalah sebesar 0,000. Nilai tersebut lebih kecil dari 0,05 yang berarti pengaruhnya signifikan. Terdapat pengaruh positif dan signifikan penguasaan struktur kalimat terhadap pemahaman membaca. Pengaruh ini signifikan dengan nilai sig yang diperoleh sebesar 0,000 yang lebih kecil dari 0,05.Kata kunci: Penguasaan Kosakata,Struktur Kalimat dan Pemahanan Membaca
PSIKOLOGI SASTRA DALAM NOVEL THE BOOK OF PROPER NAMES KARYA AMELIÉ NOTHOMB Cicilia Damayanti
Deiksis Vol 7, No 03 (2015): Deiksis
Publisher : Universitas Indraprasta PGRI, Jakarta, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (369.52 KB) | DOI: 10.30998/deiksis.v7i03.550

Abstract

Artikel ini mencoba memberi gambaran kepada para remaja, khususnya di Indonesia, tentang pengalaman para tokoh dalam novel The Book Of Proper Names. Di awal novel, hidup mereka terlihat tragis, menikah muda, terlilit kesulitan ekonomi, memiliki anak, pembunuhan dan bunuh diri. Dewasa ini kita melihat bahwa kecenderungan para remaja mengambil keputusan untuk menikah muda lebih banyak merugikan daripada menguntungkan. Artikel ini juga ingin menggambarkan tentang bagaimana orang tua menjadi terobsesi pada anak-anak mereka. Keadaan anak yang semakin dikekang justru semakin liar hidupnya. Pola asuh anak harus mengikuti perkembangan jaman. Metode Penelitian yang digunakan adalah: Analisis Isi.Kata Kunci: Aktualisasi diri, Psikologi humanistik, Psikoanalisis, Kepercayaan diri, Kemandirian, Jiwa sosial manusia.

Page 1 of 1 | Total Record : 7